TV2.no 08 01 26; J D Vance langer ut,
helt i ørska i sedvanlig maktdemonstrasjon

… tv2.no/nyheter/jd-vance-langer-kraftig-ut-mot-danmark/18442691/  

«» . . . Vance anerkjenner det nære allierte båndet som har preget forholdet mellom de to landene gjennom en årrekke, men retter likevel krass kritikk i deres retning.
– Bare fordi dere gjorde noe riktig for 25 år siden, betyr det ikke at dere ikke kan gjøre noe dumt nå. Og USAs president har gjort det veldig klart at dere ikke har gjort en god jobb når det gjelder Grønland.
Det holder ikke at Danmark og USA kjempet på samme side under andre verdenskrig, eller «kjempet sammen i krigen mot terror», mener han. 
– Vi vil sikre at vi beskytter USAs interesser, og jeg tror presidenten er villig til å gå så langt som nødvendig for å få det til, legger Vance til.
– Mistenkelig lite konkret
USA-kommentator Eirik Bergesen mener de ferske uttalelsene fra J.D. Vance først og fremst er ment for å opprettholde trykket mot danske myndigheter, men han stiller spørsmål ved hva amerikanerne egentlig ønsker å oppnå. . .»»

Primærlegene har problemer med å finne «rett sykehus»

Link gått ut http://gd.no/vis_sak.asp?refnum=11699″
Gudbrandsdølen Dagningen 09 06 2004
…»Kommunelege Jo Telje i Nord-Fron er en av mange leger i primærhelsetjenesten som skal prøve å finne ut hvilket sykehus de nå skal sende pasientene til…»
Link gått ut http://gd.no/vis_sak.asp?refnum=11707″>Gudbrandsdølen Dagningen 10 06 2004
…»Sykehusdirektør Torbjørn Almlid lover at det skal bli tettere samarbeid med primærhelsetjenesten. Han tror at problemene med å få pasientene til riktig sykehus, vil gå over veldig fort…»
…»Jeg tror dette vil gå seg til, sier Almlid.
– Du har fortsatt tro på at den funksjonsfordelingen dere har gjort er riktig ?
– Den har jeg ikke mistet troen på. Jeg er helt sikker på at den er riktig. Men jeg er smertelig klar over at det er vi som har bevisbyrden…»
BLOGGskriver er helt sikker på at dette IKKE vil gå seg til, og at den foretatte funksjonsfordeling til og satsning på Hamar sykehus er FULLSTENDIG gal.
Faglig sett såvel som økonomisk sett.
Undres på hva som evt vil skje når eksemplene og bevisene på at dette er en feilslått organisering begynner å rulle inn ?
Vil Almlid være stor nok til å innse og innrømme at dette bærer galt avsted ?
Eller blir fallhøyden og prestisjen for stor ?
Vil han se at dette nærmer seg tjenesteforsømmelse (slik han selv har benevnt liknende problemstillinger tidligere – (kfr InnSi’a mai 04)) ?
Advarslene har jo vært mange nok og klare nok…
Vi følger med videre !
Vi vil i nær fremtid få se store investeringer i Hamar sykehus, som allikevel vil bli lagt ned innen få år.
Investeringene og omorganiseringen/funksjonsfordelingen som blir foretatt her vil være fullstendig bortkastet.
Hvis man da ikke har som erklært hovedmål å få oppført et nytt sentralsykehus nettopp i Hamarområdet, nærmere bestemt litt sør for Hamar, på Sanderud.
Her vil man nok sørge for å få saltet ned så store grunnlagsinvesteringer som mulig, for å kunne bygge opp en argumentasjon på at det vil «lønne seg» å investere videre i et nytt somatisk sykehus her.
Man vil ikke se i øynene at det er ett somatisk sykehus for mye i Mjøsområdet.
Både Gjøvik, Lillehammer og Elverum er så tidsmessige og store at det lønner seg å satse på dem også i fremtiden.
Hamar bør snarest avskrives som aktivt vaktbærende sykehus, og funksjonene overføres til de 3 andre sykehusene det er fornuftig å satse på i fremtiden.
Bygging av nytt sykehus er det slett ikke behov for. Når DET går opp for sentrale myndigheter, Helse Øst og Helseministeren, vil nok den ballen raskt legges stendød.
Slikt er det ikke midler til i den foreliggende situasjon. Sykehuset Innlandet sa jo selv i mandatet til Kirurgigruppen i fjor høst, at nytt sykehus overhode ikke skulle med i planleggingen fremover.
Omkamp dreier ikke dette seg om.
Kampen blåses først i gang i disse dager…av Almlid selv…

Sterk motstand – FORLENGST ! fra Elverum og Elverumslegene ! Østlendingen nett 25. og 27 .10 2005

Det er vanskelig å følge med i alle avisene, hver dag !
Nå har vi sett at både Elverums politikere :
«….Svekker Elverum
– Om vi ikke kan snakke om en bevisst svartmaling av Elverum, så er det i hvert fall en gråmaling for å svekke byen, sier varaordfører Steinar Sætervadet, som har forfattet brevet fra formannskapet….»

og ortopedene på SI Elverum :
«….Overlegene ved ortopedisk avdeling ved Sykehuset Innlandet, går hardt ut mot direktør Torbjørn Almlid. De mener hans utspill i vår avis forrige uke, bærer preg av arroganse og faglig dårlig innsikt….»
forlengst har vært sterkt ute i media med sterk kritikk av og motstand mot de foreliggende planer om fellesenhet på Hamar !
Se artiklene i Østlendingen 25102005 og 27102005.
Som kjent har vi på Lillehammer den underlige tilstand i denne prosessen at både våre egne lokalpolitikere, og lokalpressen repr. ved GD ! ikke tar fatt i saken til støtte for eget lokalsykehus, slik man gjør både på Gjøvik og Elverum.
De har ikke forstått at dette dreier seg i bunn og grunn om ren maktpolitikk fra Hamars side,
– som altså av noen merkelig grunn får støtte fra Lillehammer,
– som åpenbart er villige til å legge eget sykehus i dødens posisjon,
– og er mest opptatt av argumentasjon for viktigheten av å bygge nytt sykehus for Hamar !
Forstå det den som kan !
Vi på sykehuset må tydeligvis kjempe denne kampen alene.
Utvilsomt kan vi nå ganske snart vente på Almlids neste trekk, som han allerede forlengst har flagget :
Blir det en modell med 3 sykehus, må man straks gå videre til 2-sykehus modell, og velge mellom Gjøvik og Lillehammer som hovedsykehus/akuttsykehus.
Almlid har da selv allerede antydet at han vil gå for Lillehammer i så fall.
En splitt og hersk teknikk som dette vil ikke lykkes i dette tilfellet.
Til det har det nå bygget seg opp en for sterk og samlet motstand på alle de 3 aktuelle sykehusene mot sentralledelsens planer.
Det er i realiteten kun miljøet på Hamar, samt et par kirurger på Gjøvik som støtter senralledelsen.
ALLE andre i de medisinske fagmiljøene går for en løsning med 3 fungerende akuttsykehus med en fornuftig funksjonsfordeling seg i mellom på de sjeldnere og spesielle tilfellene.

Kodesaken over ??

Nei ! langt ifra . . .
Den må jo først få sin avslutning. Den er det toppledelsen i SI som må stå for !
Nå har ledelsen til overmål gått med på å (bokstavelig talt) dra saken videre,
etter ytterligere press fra fagmiljøene utenfor Lillehammer.
DE har jo ennå ikke forstått at saken er fullstendig tapt !
Dette blir en pinlig tilbaketrekning.
Ja ! – det er direkte flaut at man kan forstå SÅ lite av en sak .

Fortsett å lese «Kodesaken over ??»

2 sentrale aviskronikker om Sykehusreformen.

Link gått ut http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article758377.ece
Aftenposten kronikk 23 03 2006
Seksjonsoverlege Ivar Følling, Aker sykehus.
…»Sykehusreformen har skadet sykehusene. Troen på at helsetjenester lett kan telles, veies og måles, og at finansieringen bør styres som i industriproduksjon og handel, er grunnleggende feil.
Derfor kan vi nå erfare at sykehusreformen har vært til skade for det praktiske arbeid som skal utføres på sykehusene. Vanstyret og det økte byråkrati forsterkes ved at ledere uten tilstrekkelig medisinsk innsikt og erfaring fatter vedtak de ikke skjønner konsekvensene av…»
Link gått ut http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article752967.ece
Aftenposten kronikk 16 03 2004
Helseminister Dagfinn Høybråten.
…»Sykehusreformen er godt underveis. Sykehusreformen med de nye helseforetakene er på ingen måte i mål.
Men resultatene viser seg allerede, og reformen gir store muligheter. Kortere ventetider og mer helse for hver krone var klare forutsetninger…»

AP nett 030706. Rimelige krav. Ikke sutring.
Tilsvar fra Norsk Jordmorforening.

Tilsvar fra Norsk Jordmorforening på utspill fta Helse Øst/Fagdirektør Kristin Lossius i Dagsrevyen 16. juni. «»»Urealistisk. Helse Øst anklager både fødekvinner og jordmødre for at de har urealistiske forventninger og stiller for høye krav til seg selv. Samtidig slår pasientrettighetsloven fast at brukere av helsetjenesten skal stimuleres til valgfrihet og medbestemmelse. I Dagsrevyen 16. juni uttalte fagdirektør Kristin Lossius i Helse Øst, seg om situasjonen på fødeavdelingen ved Ullevål universitetssykehus. Hun anklager jordmødre og fødekvinner for å være ambisiøse og sutrete. Ifølge henne må fødekvinnene delvis tåle å bli overlatt til seg selv i forbindelse med fødselen eller å være alene. Videre må jordmødrene tåle dagens arbeidspress. I en reportasje i Aften 26. juni forteller en overjordmor at jordmødre ikke lenger har «kapasitet til å holde fødekvinner i hånden»….»»»

Fortsett å lese «AP nett 030706. Rimelige krav. Ikke sutring.
Tilsvar fra Norsk Jordmorforening.»

Min påstand:
Jukset systematisk = Journalistisk begrepsforvirring ..
H-A 30 04 2011 kl 0848 «KRISE»:
«Lillehammer sykehus kan ha jukset til seg millionbeløp de ikke var berettiget til å få på grunn av kreativ etterkoding av pasientskader.»

H-A 30 04 2011. v journalist Finn Arne Eriksrud
Min påstand blir:
####Begrepsforvirringen består i at feilkoding i et svært vanskelig kodesystem,
– og som alle eksperter innser og innrømmer er vanskelig -,
IKKE kan betegnes som juks, eller svindel.
Det dreier seg om alminnelige kodevanskeligheter, eller i verste fall feilkoding.
Koding foretas systematisk. Hvis vi feilkoder, så skjer det da systematisk.
Dette kommer også til å bli den alminnelige oppfatning når denne saken er ferdig.####
v. journalist H-A Finn Arne Eriks­rud
LILLEHAMMER: De svært alvorlige beskyldningene ovenfor blir tatt opp i et brev til administrerende direktør i Sykehuset Innlandet, Morten Lang-Ree, fra et samlet miljø av kirurger og anestesileger ved sykehusene i Hamar, Elverum og Gjøvik.
Sykehuset på Lillehammer misbruker offentlige midler i stor skala og jukser systematisk ved å drive feil etterkoding av såkalte multitraume-pasienter.
forts…

Fortsett å lese «Min påstand:
Jukset systematisk = Journalistisk begrepsforvirring ..
H-A 30 04 2011 kl 0848 «KRISE»:
«Lillehammer sykehus kan ha jukset til seg millionbeløp de ikke var berettiget til å få på grunn av kreativ etterkoding av pasientskader.»»

Naturligvis ble det betydelige økninger i ambulansekostnadene !
GDnett 11 11 2006.

«»….Hvor mye av økningen skyldes transport mellom sykehusene på grunn av omorganiseringen? – Det er vanskelig å beregne, blant annet fordi vi ikke har tall fra før omorganiseringen. Men vi regner med at aktiviteten vil reduseres som følge av at dette nå reverseres, sier Bakken….
….Ifølge Bakken er budsjettet for ambulansetjenesten rundt 170 millioner kroner. Økningen i ambulansetransporten sprenger ikke bare de økonomiske rammene, det setter også akuttberedskapen i fare….»»
Men unnskyld meg!
Dette visste vi da nyordningen ble iverksatt juni 2004.
Ambulansene MÅTTE starte rundkjøringen i Mjøsområdet med pasientene.
Naturligvis må det være fullt mulig å analysere dette, nøyaktig hva som har skjedd, sett i gang !
Det bør også være en prioritert oppgave for de ansvarlige i administrasjonen som ennå ikke har sett, eller vil se dette med egne øyne.
Og skyld ikke på kommunelegene, sykehuslegene eller pasientene !
Brevet fra divisjonsdirektøren har jeg ikke sett ennå, det virker virker i så måte å være lite gjennomtenkt.
De ansvarlige for den ulykkelige funksjonsfordelingen må gå i seg selv, og ta ansvaret for de feilvurderinger som ble gjort, og gjennomført på tross av alle advarsler.
Hver eneste ambulansetransport har utvilsomt vært nøye gjennomtenkt og nødvendig!
Jeg kjenner personlig tilfeller der pasienter er transportert i drosje, som burde vært transportert i ambulanse.
Slik jeg har opplevet dette som sykehuslege i det daglige vil jeg anslå merforbruket som naturlig følge av den nå forlatte nyordningen, til å være i størrelsesorden 15-20 %.
Sett i gang og finn det ut !
AMBULANSENE MÅ SLETT IKKE BREMSES !
Derimot bør Ambulanseledelsen bremses i sitt uvettige, lite gjennomtenkte, og dårlig forberedte innspill i denne saken !

GDnett111106AmbulanseOverforbruk.jpg

«Kodesaken» ved Lillehammer sykehus.
OA 04 05 2011
Leserbrev v. Overlege Øyvind Bernersen
HTV for overlegene ved SI L.

«Kodesaken» ved Lillehammer sykehus. v. HTV Ø. Bernersen, Lillehammer. OA 04 05 2011
Jeg er sjokkert over brevet fra flere ledere og overleger ved sykehusene i Gjøvik, Hamar og Elverum som ble presentert og forelagt styret i Sykehuset Innlandet (SI) under styremøtet på Lillehammer sist fredag 29. april 2011. Jeg har lest brevet som jeg vil karakterisere som emosjonelt og injurierende overfor ledelsen ved divisjon Lillehammer, SI.
Det er utrolig at forfatteren tilkjennegir at han ikke er noen ekspert på koding av pasienter, men likevel konkluderer med at kirurgisk avdeling ved Lillehammer har jukset med koding av pasienter og misbrukt offentlige midler. Dette konkluderer forfatteren med etter at en inngående og uavhengig revisjon av kirurgisk avdeling ved Lillehammer foretatt av Analysesenteret, som er eksperter på koding, konkluderer med at det ikke har vært noen systematisk feilkoding av Lillehammers pasienter. Hvem er denne forfatteren som kan sette seg til å dømme ledere ved divisjon Lillehammer til å være juksemakere?
forts….

Fortsett å lese ««Kodesaken» ved Lillehammer sykehus.
OA 04 05 2011
Leserbrev v. Overlege Øyvind Bernersen
HTV for overlegene ved SI L.»

Skottland tok sykehusene tilbake.
La oss lære av det!

Fra Ap.no 16 10 2011
For 12 år siden begynte norske sykehus å få pengene sine etter
«butikkmetoden». Siden har underskuddene vært enorme.
I Skottland har de kastet ut hele markedsmekanismen.

Nå holder sykehusene budsjettene. På en grønn, gresskledd slette ved
elven Clyde, i ingenmannsland langt vest i Glasgow,
ligger Golden Jubilee Hospital.
En gang i tiden lå skipsverftene her, på rekke og rad. Nå står her et digert,
brunt murkompleks med innebygd firestjernes hotell.
Komplekset ble bygd i 1994 som privatsykehus for de rikeste.
Det gikk ikke så bra.
Vi var sykehus for rike arabere i fire måneder. Etter det opererte vi
offentlige pasienter, sier anestesilegen Nick Scott.
I 2002 kjøpte det skotske helsevesenet sykehuset for en billig penge.
Nei til markedet
Golden Jubilee er et symbol på skottenes vei mot strømmen.
I Adam Smiths hjemland, der Margaret Thatcher allerede på 1980-tallet
brakte markedsmekanismer inn i det britiske helsevesenet,
har de kastet markedet ut.
Vi så at markedsmekanismene påvirket samarbeidet mellom sykehusene
negativt, sier Jill Young, sjefdirektør på Golden Jubilee.

AP10_2011SkottlandTokSykehusTilbakeHeading_90pst.jpg

Nye direktører ! Ny runde !
Pressemelding 03 11 04 Vedr Divisjonsdirektør Kvinne-Barn.
Pressemelding 25 10 04 Vedr Viseadm Direktør SI.

Ytterligere tydeliggjøring av at ny runde er på gang.
Kfr forrige runde da Jakob Nakling på utrolig vis ble forbigått
i stillingen som Divisjonsdirektør Kvinne-Barn.
Nå får han stillingen !
– mens den tidligere konkurrenten
rykker oppover i ledelseshierarkiet.
Vi får da virkelig tro de ikke har til hensikt å forbigå Nakling
også ved neste anledning ??

Fortsett å lese «Nye direktører ! Ny runde !
Pressemelding 03 11 04 Vedr Divisjonsdirektør Kvinne-Barn.
Pressemelding 25 10 04 Vedr Viseadm Direktør SI.»

NRK Brennpunkt i går 3/3, om Aktiv dødshjelp.
klippet fra Bergens Tidende.

BT 03032015 AktivDoedshjelp.jpg
Aktiv dødshjelp programmet i TV Brennpunkt i går vekker mange
spesielle minner hos meg. Gjennom mer en 42 år som aktiv lege,
ofte for de sykeste av oss, har jeg naturligvis mange ganger
fått spørsmålet om å bistå et lidende dødssykt menneske på denne
måten. Vi har alltid funnet andre og bedre måter å hjelpe pasient
og pårørende på enn å bistå til, eller gjennomføre noe så drastisk
og etter mitt syn etisk og spesielt legeetisk forkastelig.
Mye kan sies om hva, men ikke her.

Skulle dette bli en del av hverdagen i en sykehusavdeling jeg
arbeidet ved, måtte jeg finne meg annet arbeid.
Jeg vil minne om at det er en farlig glideflate å være på hvis man
innfører i lovs form prinsippet om selvbestemt død.
Avgrensningene er svært vanskelige.

Fortsett å lese «NRK Brennpunkt i går 3/3, om Aktiv dødshjelp.
klippet fra Bergens Tidende.»

Så er vi i gang igjen med neste runde !

Pressemelding 15 10 04
I disse dager er det fra Sykehuset Innlandet åpnet for neste runde
i organiseringen av Sykehuset Innlandet !
Administrasjonen setter selv i gang den OMKAMPEN de så innstendig har
påpekt ikke skal finne sted.
De er tydeligvis fortsatt sterkt i villrede om hvordan sykehuset skal utvikles
videre.
Forståelig nok for oss som står i selve prosessens daglige virkelighet, og så
tydelig ser hvor dette bærer hen…

Fortsett å lese «Så er vi i gang igjen med neste runde !»

Rystende Blogginnlegg fra Medisinstudenforeningens leder Bjørg Bakke

Les  Dagens Medisin Bakkes Blogg 11072013

Menneskerett å bli lege?
I dag kan du kjøpe deg ein plass ved eit ungarsk universitet for 42 000 kroner
og 4 i karaktersnitt. Du er sikra fyrste året av medisinstudiet ved Bjørknes,
medan dei fire neste åra i Ungarn og det siste året kan du hospitere ved eit
norsk sjukehus. Dette reklamerer Bjørknes privatskule på sine nettsider.
Norske universitet utdannar omlag 3600 medisinstudentar totalt.
Utanlandske universitet omlag 3000 – eit tal som stadig aukar.
Ein bevisst strategi frå norske myndigheter, som peikar på at det er «så billig.»
(sitat Kunnskapsdepartementet) 
Er det slik me vil ha det?
……les videre i Bakkes Blogg…..

Jeg gjør meg følgende tanker om dette:
Unnskyld!
Dette var hårreisende Blogg lesning , forfattet av NMF leder Bjørg Bakke. 
Det er jo hinsides fornuft å stille spørsmålstegn  ved utenlandske utdanningsinstitusjoner 
godkjent i EU og av norsk myndigheter.
Mange av universitetene/fakultetene det snakkes om har vær aktive i flere hundre år,
lenge før medisinutdanning var påtenkt i Norge.
Jeg har i 40 år,  både som almenpraktiker/distriktslege og sykehuslege/kirurg, 
hatt nærkontakt med et stort antall turnuskandidater. Minst 500.
Det er OVERHODE intet som tyder på at norskutdannede kandidater har bedre
forutsetninger, 
hverken faglig eller personlig, for å  utøve sin legegjerning, 
enn si gjennomføre turnustjenesten, enn utenlandsstudenter.

Fortsett å lese «Rystende Blogginnlegg fra Medisinstudenforeningens leder Bjørg Bakke»